Wywiadownie gospodarcze i ich warsztat pracy

Lis 13, 2007 przez

Dobra wywiadownia gospodarcza z profesjonalnym raportem wywiadowczym to nieoceniona pomoc dla tych, którzy stają przed dylematem kredytowania kontrahenta, a więc udzielenia mu odroczonego terminu płatności. Zwłaszcza wówczas, gdy kontrahent jest nam zupełnie nieznany. Również w Polsce (wreszcie!) korzystanie z wywiadu gospodarczego w takich wypadkach jest częstą i coraz częstszą praktyką więc i wywiadowni namnożyło się jak przysłowiowych grzybów po deszczu; popyt rodzi podaż, jak zawsze.

Niepokoi jednak to, że stosunkowo niewielu szefów firm zdaje sobie sprawę z tego, że wywiad wywiadowi nierówny i że dobra wywiadownia to taka, która przekazuje bardzo szerokie spektrum informacji. Począwszy od tych oficjalnych, dla każdego dostępnych poprzez różnego rodzaju rejestry (ale które wywiadownia pozyskuje szybciej niż kto inny) ale skończywszy przede wszystkim na tych poufnych i nieformalnych, zebranych w wyniku wywiadu operacyjnego – terenowego. Tymczasem bodaj większość podmiotów nazywających siebie wywiadowniami oferuje wyłącznie oficjalne, nie zawsze aktualne informacje a te z całą pewnością nie ocenią miarodajnie ryzyka transakcji.

Wywiadownie często idą na przysłowiową łatwiznę a przede wszystkim nie mają dostępu do informacji najistotniejszych i nie mają profesjonalnych wywiadowców, którzy są w stanie je pozyskać. To, że funkcjonują w najlepsze i że mają zlecenia, to wina samych klientów, którzy nie mają świadomości, jakiego rodzaju informacji żądać. Przysłowie “mądry Polak po szkodzie” sprawdza się w takich sytuacjach wyjątkowo trafnie, jak nigdzie indziej. Dopiero wówczas następują refleksje i analiza właściwych kryteriów wyboru wywiadowni.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0.0/10 (0 głosów)
VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0 (z 0 głosów)

Podobne

Podziel się!