Spawanie plastiku

Sty 27, 2010 przez

Zbyt szybka jazda na zakrętach, wjazd na krawężnik pod złym kątem, piach czy dziura w jezdni albo po prostu chwila nieuwagi, zakończona parkingową glebą, i mamy problem gotowy. Wielu z nas staje w pewnym momencie przed problemem pękniętych czy połamanych owiewek. Część rozwiązuje kwestię, nadając dotychczasowemu sprzętowi wygląd streetfightera, inni natomiast szukają nowych bądź przechodzonych części zamiennych, a jeszcze inni decydują się na naprawę lub rekonstrukcję uszkodzonych elementów. Niektóre plastiki można oczywiście pospawać i, jak się okazuje, nie jest to jakiś niebywale skomplikowany proces.

Spawanie polega na łączeniu uplastycznionych krawędzi tworzyw sztucznych za pomocą dodatkowego materiału w postaci pręta spawalniczego. Powinno to odbywać się bez wywierania nacisku na łączone elementy. W procesie tym największe znaczenie ma oddziaływanie strumieniem gorącego gazu na pręt spawalniczy, grający rolę spoiwa. Najczęściej stosowanym nośnikiem ciepła jest sprężone powietrze, pręty spawalnicze zaś są wykonywane z tego samego tworzywa, co łączone elementy. Wiedząc to, możesz poszukać najbliższego zakładu świadczącego usługi spawalnicze, ale można też – jeśli masz smykałkę – pobawić się w spawacza plastików.

Tworzywa sztuczne dzielą się pod względem właściwości fizykochemicznych na dwie grupy. Pierwsza z nich to tzw. duroplasty, do których należą m.in. kevlar i karbon. Nie da się ich naprawić metodą spawania. Drugą grupę stanowią termoplasty: ABS, PC, PMMA, PP, PA itp. Te tworzywa można bez żadnego praktycznie problemu spawać. Ponieważ za wysoka temperatura może zniszczyć spawane elementy, przed przystąpieniem do dzieła warto nabyć nieco wiedzy odnośnie temperatur oraz ilości powietrza potrzebnego do spawania poszczególnych tworzyw oraz pozwalającej w prosty sposób ustalić, z jakiego materiału wykonano naprawianą część.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0.0/10 (0 głosów)
VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0 (z 0 głosów)

Podobne

Podziel się!