Internet w Polsce

Lip 10, 2008 przez

Historia Internetu w Polsce rozpoczyna się w roku 1990, kiedy to nasz kraj został oficjalnie przyłączony do międzynarodowej sieci komputerowej EARN. Rok później zostało uruchomione pierwsze połączenie internetowe z zagranicą. Polska należy do czołówki krajów Europy Środkowej, jednak jesteśmy wciąż dużo mniej rozwinięci od krajów zachodnich, nie mówiąc już o Skandynawii czy USA.

Z pewnością do niekorzystnych czynników zaliczyć należy dominację TP S.A. w zakresie podłączeń stałych i komutowanych oraz słabo rozwinięty rynek nowoczesnych usług finansowych (karty kredytowe, systemy płatności elektronicznej). Usługi internetowe oferowane w Polsce nie są wysokiej jakości, gdyż konkurencja w grupie dostawców internetowych (ISP) jest znikoma. Istnieje tylko kilka portali internetowych, co znacznie ogranicza rynek reklamy internetowej. Przede wszystkim brakuje portali tematycznych (tzw. vortali), gdzie efektywność reklamy jest znacznie większa.
Rozwój tej dziedziny jest jednak nieunikniony. Pozytywne aspekty są już zauważalne. Firmy internetowe łączą swoje siły, konkurencja na rynku staje się coraz bardziej widoczna, przeznacza się ogromne kwoty na rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej, powstaje wiele nowych serwisów informacyjnych i portali. Szacowana liczba użytkowników Internetu w Polsce to ok. 3-4 mln użytkowników w zależności od podmiotu prowadzącego te badania. Stanowi to mniej więcej 10% społeczeństwa.
Wzrasta także świadomość istnienia Internetu. HomeNet oceniał, że w Polsce 14.06.1999 istniało ponad 15.000 domen obsługiwanych w większości przez stu największych dostawców Internetu. Aktualnie ta liczba jest znacznie większa. Liczba komputerów w Polsce podwajała się co 2 lata. Największy rozwój dotyczy komercyjnej części Internetu. Pod względem procentowego wzrostu liczby komputerów podłączonych do sieci zajmujemy miejsce w czwartej dziesiątce na świecie.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0.0/10 (0 głosów)
VN:F [1.9.22_1171]
Ocenki: 0 (z 0 głosów)